دسترسی سریع

لینکهای مفید

دانلود آفیس باز

محاسبه سود فروش در اکسل با شرط دو بعدی

فرض میکنیم که شرکتی داریم که در آن فروشنده ها مشغول به کار هستند و بر اساس قوانین حاکم ، مقرر شده که به مبلغی به عنوان سود فروش در اکسل به آنها تعلق پذیرد . چالشی که وجود دارد این است که نه تنها میزان فروش در محاسبه دخیل است بلکه درصد فروش به صورت کارتنی هم در سود تاثیر گذار است.

سود فروش در اکسل با دو شرط

تصویر زیر بیشتر می تواند صوزت مساله رو روشن سازد همانطور که می بینید برای فروشهای بین 50 میلیون تا 100 میلیون یک مبلغ خاص لحاظ شده است و البته درصد فروش کارتنی هم اگر بالای 70% باشد سود مطابق جدول زیر تعلق می گیرد.

سود فروش در اکسل

به عنوان مثال ، شخصی که 175 میلیون فروش داشته باشد و درصد تحقق آن 90% باشد ، شامل سود فروش 7.500.000 تومانی می شود . 

اما چالش اینجاست که فروشها و درصدها دقیقا مطابق با موارد لحاظ شده نمی باشد و یا کمتر هستند و یا بیشتر که لیست آنها در ذیل با تصویر نشان داده شده است و در واقع برای لیست زیر باید مطابق تصویر بالا سود فروش در اکسل محاسبه شود.

سود فروش دو بعدی

خب همانطور که می بینید باید در F3 فرمولی نوشته شود که با توجه به قوانین موجود در تصویر قبلی ، سود فروش را کحاسبه کند ، به عنوان مثال فروشنده 4 باید 7.500.000 تومان سود دریافت نماید

استفاده از VLOOKUP برای حل مسئله

آرگومان آخر تابع VLOOKUP می توانید اینجا برای ما راهگشا باشد ، تا بین فروش مثلا 50 میلیون تا 100 میلیون اگر فروشنده 65 میلیون فروخته بود داده متناظر با 50 میلیون را باز گرداند . 

البته چالش دیگر این است که آرگومان سوم تابع VLOOKUP باشد داینامیک باشد و بر اساس درصد تحقق فراخوانی شود که این کار هم با تابع MATCH به راحتی قابل انجام است و نهایتا فرمول نهایی به شکل زیر می باشد .

=IFERROR(VLOOKUP(E3,Main,MATCH(C3,Main!$A$2:$H$2,1)+1,TRUE),"تعلق نمی گیرد")

بدیهی است که اگر فروش کمتر از 50 میلیون باشد و یا درصد تحقق کمتر از 70% باشد سود فروش در اکسل به فروشنده تعلق نمی گیرد. برای درک بهتر پیشنهاد می شود حتما ویدیو آموزشی را در ابتدای مطلب ببینید و فایل نمونه را هم در انتها دانلود نمائید.

5/5 - (3 امتیاز)
باکس دانلود

فایل اکسل استفاده شده در آموزش برای محاسبه سود فروش در اکسل

5 1 امتیاز
امتیاز این آموزش
دنبال کردن
اطلاع رسانی به
guest

2 نظرات
پر امتیاز ترین
جدیدترین قدیمی ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاهها

دانلود رایگان !!

لطفا شماره موبایلی وارد کنید که روی آن واتس اپ دارید !!

بهتر است که شماره موبایل با واتس اپ فعال وارد کنید و از اخبار و تخفیف ها هم با خبر شوید ، در غیر اینصورت می توانید آدرس ایمیل وارد نمائید.

happy holidays

we want to hear from you

https://www.dl.officebaz.ir/free/excelLearning/SaleProfitOfficebaz.xlsx