بعضی وقتا پیش میاد که شما فرضا 6 تا شیت مختلف توی فایل اکسلتون دارید و توس شیت هفتم میخواید مثلا حاصلجمع سلولهای B2 همه سلولها رو داشته باشید اینجا میتونید از قابلیت 3D SUM استفاده کنید ، تصویر زیر رو ببینید:
3D SUM در اکسل
تصویر بالا رو در نظر بگیرید که 6 تا شیت داره و تو شیت هفتم میخوام حاصلجمع سلول B1 همه سلولها رو داشته باشیم .
همونطور که تو تصویر بالا هم میبینید فرمولی که باید استفاده بشه تا حاصلجمع سلولهای b2 همه شیتها رو تو شیت هفتم داشته باشیم به صورت زیر هست:
=SUM(Week1:Week6!B2)
نکته مهم : اگر بخواهید توی تمام سلولها به صورت همزمان فرمولی یا متنی چیزی بنویسید کافیه شیت اول رو انتخاب کنید و کلید sHIFT رو پائین نگهدارید و روی شیت آخر کلیک کنید تا تمام شیتها انتخاب بشه و بعد تو هر کدوم از شیتها که بودین تغییر مد نظر رو بدین ، میبینین که توی تمام شیتها اعمال میشه .
البته فرمولهای دیگه هم هستند در اصطلاح به صورت سه بعدی میتونن مورد استفاده قرار بگیرن که لیست اونها رو میتونین ببینید :
- SUM
- AVERAGE
- AVERAGEA
- COUNT
- COUNTA
- MAX
- MAXA
- MIN
- MINA
- PRODUCT
- STDEV
- STDEVA
- STDEVP
- STDEVPA
- VAR
- VARA
- VARP
- VARPA
سعی میکنم یه فیلم آموزشی در این مورد قرار بدم تا ببینید کجا ها تو اکسل به درد میخوره و چطوری میتونه کار شما رو راحت تر کنه و سرت کار با اکسل رو بالا ببره.